چگونه مدارس و مراکز مراقبت روزانه می‌توانند بهداشت را تضمین کنند؟

نظافت مدارس مهدکودک‌ها و سایر مراکز آموزشی نه تنها در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر بلکه به طور کلی جز ضرورت‌ها محسوب می‌شوند چون باعث جلوگیری از شیوع عوامل بیماری‌زا هستند. اما اگر یک پروتکل بهداشتی درست برای این تاسیسات تعریف شود، می‌توان با شیوع و گسترش انواع ویروس و باکتری در این مراکز به طور موثری مقابله کرد.

نظافت مدارس باعث محافظت می‌شود

داشتن یک برنامه نظافتی و مفهوم بهداشتی، به منظور پاکسازی موثر همه فضاهای مشترک از جمله مدارس و مراکز نگهداری از کودکان تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. یک برنامه بهداشتی شامل عوامل بسیار زیادی است، از تهویه اتاق‌ها گرفته تا کاهش گروه‌ها و رعایت دستورالعمل‌هایی برای رعایت فاصله اجتماعی و یا استفاده از انواع ماسک‌ها.

عامل مهم دیگر، ایجاد برنامه نظافتی متناوب و منظم است. پاکیزگی فقط زمانی می‌تواند از بیماری محافظت کند که روند کار به طور مناسب و درستی انجام شود.

نظافت مدارس در کرونا

مرحله اول

برای تجزیه و تحلیل و بررسی شیوه نظافت مدارس وقت بگذارید

ویروس covid 19 عامل بیماری‌زایی است که در حال حاضر چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای را برای کلیه مراکز آموزشی و نگهداری از کودکان ایجاد کرده است. اگر در حال حاضر در شرایط خاصی قرار دارید و مجبور به بازگشایی مجدد یک مرکز بعد از تعطیلی‌های مربوط به کنترل بیماری کرونا هستید، پیش از هر چیز باید ریسک‌های احتمالی موجود در همه اتاق‌ها را بررسی کنید. اینکه چگونه می‌توان از گسترش میکروب‌ها توسط کودکان و بزرگسالان جلوگیری کرد؟ نقاط ضعف کجاست؟ کدام‌یک از اقدامات بهداشتی، پاکیزگی و سلامت را در مرکز شما تضمین می‌کند؟

آیا برای تکمیل کارهای بهداشتی مربوطه، می‌توان در صورت کمبود ظرفیت بعضی از کارها را نادیده گرفت؟ پاسخ‌های ثابت به این سوالات باید پیدا شود، و در یک مفهوم بهداشتی ادغام شود؛ سپس وظایف جدید باید با جزئیات برای کارکنان مسئول نظافت توضیح داده شود. و این تنها راه برای اطمینان از انجام درست کارها است. مراحل نظافت مدارس را می‌توان به صورت جزء به جزء در هر اتاق مشخص کرد که این کارها را ساده‌تر می‌کند. به عنوان مثال می‌توان کدهای رنگی در قسمت‌هایی که باید ضدعفونی شوند علامت‌گذاری کرد. اگر چنین دستورالعمل‌هایی در محلی قابل رویت نصب شود، پرسنل نظافت وظایف خود را می‌دانند و می‌توان بین کارمندان و والدین اعتماد ایجاد کرد.

 

نظافت دانشگاه

گام دوم

اجرای وظیفه شناسانه مفهوم بهداشت

اگرچه اقدامات بهداشتی، باید با فضای موجود سازگار شود اما جنبه‌هایی هم وجود دارد که باید به طور کلی در نظر گرفته شوند. انجام نظافت عمقی با استفاده از روش‌ها و ماشین‌آلات مناسب می‌تواند خطر گسترش ویروس‌ها را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش دهد. بنابراین باید در نظر داشته باشید که قبل از بازگشایی مجدد، کل مجموعه باید کاملاً تمیز و ضدعفونی شوند و به جزئیات دقیق توجه شود. به عنوان مثال، باید همه شیرها  شسته شود تا هیچ چیز خطرناکی برای انتقال احتمالی عفونت وجود نداشته باشد.

بعد از بازگشایی مجدد مراکز، زمان انجام همه عملیات نظافتی تعریف شده در یک بازه زمانی مناسب است.  در موارد خاصی مانند دوران شیوع یک بیماری همه‌گیر، نظافت سطوحی که ممکن است در تماس مکرر با پوست باشند اهمیت بسیار زیادی دارند.

توصیه می‌شود که حداقل یک بار در روز همه کلید و پریزها، دستگیره درها، رختکن‌های گروهی، پنجره‌هایی که در دسترس کودکان است، اسباب‌بازی‌ها و سایر سطوح مربوطه را ضدعفونی کنید. به خصوص در محیط‌‌های اطراف کودکان کوچک باید از محصولات ضدعفونی استفاده شود که پسماندی روی سطوح نداشته باشند. مثلا از الکل استفاده شود که بدون باقی‌ماندن هیچ اثری خشک می‌شود.

البته فراموش نکنید که قسمت‌‌هایی که در دسترس بزرگسالان هست را هم کاملاً ضدعفونی کنید. مثلا آشپزخانه، دستگاه‌های قهوه‌ساز، یخچال و ماشین ظرفشویی.

ضدعفونی مراکز آموزشی

برای قسمت‌هایی که باید با دست تمیز شوند، بهتر است از پارچه‌های میکروفایبر و اسپری‌های پاک‌کننده حاوی ضدعفونی کننده استفاده کنید.

می‌توانید از شیوه‌های نظافتی مختلف برای افزایش سرعت کار کمک بگیرید.

استفاده از کد رنگی. به عنوان مثال، پارچه‌های آبی را برای سطوح و پارچ‌های قرمز رنگ را برای سرویس‌هایش بهداشتی استفاده کنید. با این کار از هرگونه اختلاط جلوگیری می‌شود.

با استفاده از شیوه ۸ لایه یا ۱۶ لایه، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه سطوح همیشه با قسمت تمیز پارچه نظافت می‌شوند و میکروب‌ها از اتاقی به اتاق دیگر منتقل نمی‌شوند. یک پارچه میکروفایبر، یک بار تا می‌شود و بسته به اندازه آن یک یا دوبار دیگر هم تا می‌شود. سپس یک قسمت تمیز پارچه را با اسپری ضدعفونی کننده آغشته کنید و سطح مورد نظر را پاک کنید. با باز شدن لایه‌های دیگر پارچه می‌توانید از همه قسمت‌های تمیز آن برای نظافت استفاده کنید. سعی کنید برای نظافت هر قسمت از یک پارچه مجزا استفاده کنید. تا در هنگام نظافت خطر پخش آلودگی را به حداقل برسانید.

ضدعفونی مدارس

برای نظافت مدارس به طور روزانه راهروها و سطوح کف، از جاروبرقی‌هایی استفاده کنید که مجهز به فیلتر HEPA هستند و می‌توانند میکروارگانیسم‌ها را جذب کنند و مانع بازگشت آن‌ها به محیط می‌شوند.

در شرایط وجود عوامل حاد بیماری‌زا به هیچ وجه از سطل و تی‌های نخی برای شستشوی راهروها و سطوح کف استفاده نکنید، چون خطر پخش شدن آلودگی را بسیار بیشتر می‌کند. بهتر است از پارچه‌هایی که قابل استفاده مجدد هستند استفاده کنید. پارچه‌ها بعد از فرآیند نظافت باید تحت ضدعفونی شیمیایی یا حرارتی قرار بگیرند. یعنی در دمای حداقل ۶۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد شسته شوند. در غیر اینصورت بهتر است از پارچه‌های یک‌بار مصرف برای ایمنی بیشتر استفاده کنید.

برای نظافت مناطق بزرگ مثل سالن‌های ورزش، غذاخوری‌ها یا راهروهای طولانی در مدارس بزرگ می‌توانید از خشک‌کن‌ها یا اسکرابر ها استفاده کنید که کار نظافت را به طور موثر و کارآمد و البته راحت‌تری انجام می‌دهند. استفاده از این دستگاه‌ها کاملاً بهداشتی است.

ضدعفونی مدارس در کرونا

گام سوم

حتی یک مرکز آموزشی کوچک هم می‌تواند یک سیسم مدیریت کیفیت ساده برای بررسی کیفیت و اثربخشی بهداشت ایجاد کند.

ساده‌ترین اقدام برای کنترل کیفیت بهداشت، این است که همه قسمت‌هایی که نظافت شدند را یادداشت کنیم. همچنین می‌توان بررسی کرد که  آیا هدف تمیزکاری محقق شده است یا نه. مثلاً با یک تست ATP می‌توان تشخیص داد که سطح بهداشت مطابق استاندارد مورد نظر هست یا نه. این آزمایش میزان آدنوزین‌تری فسفات باقی مانده از انسان‌ها و سایر موجودات زنده را نشان می‌دهد.

اگر مشخص شود که به دلیل محدودیت زمانی سطوح به طور کامل و کافی تمیز نشده‌اند، باید روند انجام امور نظافتی را بهبود داد. مثلاً کف اتاق‌های بازی و سالن‌های ورزشی باید مجدداً تمیز شوند. یا اگر کف سرویس‌های بهداشتی، به اندازه کافی تمیز نیستند، باید مجدداً نظافت شوند. لازم است تمام پنجره‌هایی که در دسترس هستند ضدعفونی شوند اما می‌توان نظافت پنجره‌ها و شیشه‌های گسترده ساختمان که در مسیر و دسترس نیستند را به تاخیر انداخت. به این ترتیبت می‌توان فرآیند نظافت و بهداشت را به صورت گام به گام و به طور روزانه کاملاً مطابق با شرایط و موقعیت سازگار کرد تا نظافت و ایمنی برای همه قسمت‌ها فراهم شود.

نظافت دانشگاه

در شرایط بازگشایی مدارس پس از شیوع بیماری چه؟

اگر مرکزی با شیوع بیماری مواجه شود، یعنی عوامل بیماری‌زای آن بیماری در ساختمان وجود دارند. در چنین شرایطی اقدامات بهداشتی باید تشدید شوند. اگر ضدعفونی یک مرحله‌ای در یک روز انجام شد و کافی بود، سپس باید مرحله اول نظافت را انجام داد و بعد در مرحله دوم مجددا ضدعفونی کرد.

به کمک مواد شیمیایی می‌توانید کار ضدعفونی را انجام دهید. این کار به منظور کاهش میکروب‌های موجود در سطوح انجام می‌شود و در واقع یک ضدعفونی سطحی است. در جایی که نیاز به ضدعفونی کردن گسترده باشد حتماً از دستگاه‌ها و تجهیزات بیشتری استفاده کنید. استفاده از ماشین‌آلات برای نظافت سطوح کف بسیار کمک می‌کند. استفاده از مه‌پاش‌ها تنها زمانی مجاز است که افراد از تجهیزات محافظتی استفاده کنند. هنگام پاشش مواد ضدعفونی کننده علاوه بر ماسک‌های محافظتی استفاده از تجهیزات معمولی با لباس کار و دستکش نیز لازم است. بعد از غبار پاشی ضدعفونی کننده، اتاق باید به درستی تهویه شود و برای مدت زمان کافی خالی بماند.

اگر ترجیح می‌دهید که از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی استفاده نکنید، می‌توانید فضاهای داخلی را با استفاده از بخارشوهای حرفه‌ای ضدعفونی کنید. ویروس‌های غلاف داری مانند SARS-CoV-2 را می‌توان با درجه حرارت بالا غیرفعال کرد.

نکته مهم در زمان استفاده از بخارشو: بخار آب گرم در حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد پدیدار می‌شود و با افزایش فاصله خنک می‌شود. برای مبارزه موثر با ویروس‌ها، باید نازل مستقیماً روی سطح نگه داشته شود. مدت زمان نگه داشتن بخار روی سطح باید کافی باشد، حدود ۳۰ ثانیه در یک منطقه با حداکثر شدت بخار. در قسمت‌های خارجی ساختمان می‌توان از واترجت‌ها و شوینده‌های پرفشار آب گرم استفاده کرد.